piątek, 24 lipca 2015

[011.] Zostań jeśli kochasz czy raczej Jeśli zostanę - Gayle Forman


"To nie zależy od doktorów. Nie zależny od nieobecnych aniołów. Nie zależy nawet od Boga, który jeśli istnieje, nie przebywa akurat w okolicy. To zależny ode mnie."




Autor: Gayle Forman
Tytuł: Zostań, jeśli kochasz
Tytuł oryginału: If I Stay
Seria: Jeśli zostanę
Następna część: Wróć, jeśli pamiętasz
Strony:  248
Kategoria: Literatura młodzieżowa
Moja ocena: 9/10
Ocena według czytelników lubimyczytac.pl: 7,38
Wydawnictwo: Nasza księgarnia






Jeśli ktoś zerknął by na moją ocenę tutaj i na lubimyczytac.pl dostrzegł by, że jest inna. To nie jest pomyłka. Czytałam ją w październiku tamtego roku minęło trochę czasu i zdążyłam sobie wyrobić zdanie na temat tej książki. Po przeczytaniu jakiejś książki przeważnie wpadam w zachwyt nad nią (chyba, że jest kiepska). Dopiero po pewnym czasie dostrzegam wady i zalety książki i moja opinia zmienia się. Więc nie zdziwię się, że po pewnym czasie mogę żałować, że przeczytałam jakąś książkę. Tak mam taką listę, książek, których lepiej było nie czytać.
Tak więc zainteresowałam się tą pozycją pewnie jak większość osób kiedy odbyła się premiera filmu. Bardzo spodobała mi się okładka, bo była nie typowa, a jednocześnie śliczna. Mogę napisać tylko, bo biała, a białe książki mają swój urok. Niestety trzeba pilnować tego, żeby się nie ubrudziły. :(
Muszę skończyć się zachwycać okładkami. Jestem uzależniona od ładnych okładek. Przejdźmy do treści.
Tak treść wydaje się krótka no i jest krótka lecz niestety zostaje nam w pamięci. Gayle Forman ma taki sposób pisania, że porusza nasze serca. Pisarka porusza ważne tematy, aspekty naszego życia. Ubiera to w poruszającą powieść, która powala nas na kolana i zmusza do zatrzymania się i pomyślenia nad swoim życiem. Po jej lekturach zaczynam doceniać to co mamy, że mamy rodzinę, dom, przyjaciół. Nie zaczynamy oczekiwać od życia nie wiadomo czego. W powieściach pani Gayle mamy do czynienia ze zwykłymi ludźmi. Takich z, którymi moglibyśmy się zaprzyjaźnić, po prostu są tacy, że można ich wyjąć z książki i przenieść do realnego świata i się nie rozsypią.
Tutaj też mamy taką zwykłą bohaterkę. Mia dziewczyna, która ma wszystko dom, kochających rodziców, brata, chłopaka, przyjaciółkę i pasję. Wielką i nie dla każdego, Mia dostała wielki talent, talent muzyczny. Potrafiła grać na wiolonczeli. Zawszę marzyłam żeby grać na tym instrumencie, niestety talentu muzycznego u mnie brak. :(
Książka rozpoczyna się w zwykły dzień, kiedy to cała rodzina postanawia wyruszyć w odwiedziny do rodziny. Kiedy to nagle zdarza się wypadek. Przy życiu zostaje tylko Mia. Jest przytomna, lecz w bardzo ciężkim stanie więc utyka po między życiem, a śmiercią i musi wybrać czy chce zostać, a może jednak nie?

"Uświadamiam sobie nagle, że umieranie jest proste. To życie jest trudne."
Oczywiście książka była by nudna gdyby były w niej opisy stanu jej zdrowia. Jej takim wewnętrznym urokiem są wspomnienia Mii. Najróżniejsze kiedy zaczęła grać na wiolonczeli, poznała Adama, urodził się jej młodszy brat. Masa wspomnień dzięki, którym możemy poznać bliżej naszą bohaterkę, wiemy czego się boi co lubi robić w wolnym czasie, co chce osiągnąć.

Książka jest godna polecenia każdemu kto lubi trudne życiowe tematy., albo wspomnienia. Poleciłabym ją też każdemu kto mało czyta jest krótka i miło się ją czyta. Jednak jestem zawiedziona polskim tytułem zdecydowanie bardziej pasował "Jeśli zostanę", ale cóż nie moja decyzja.
A dlaczego ja sięgnęłam po tę pozycję? Może, dlatego, że byłam oczarowana zwiastunem filmu i chciałam przeczytać książkę zanim obejrzę film. Ale i nie tylko spodobał mi się opis książki i strasznie byłam ciekawa czy Mia przeżyje. Byłam rozdarta z jednej strony, byłam całkowicie za tym, że przeżyje jednak po pewnym czasie miałam wątpliwości co do tego.
Wiem, że w najbliższych miesiącach zostaną wydane jeszcze trzy nowe książki Gayle Forman " Ten jeden dzień", "Ten jeden rok", i " Byłam tu". Tematykę dwóch pierwszych książek jakbym skądś znała jednak chyba w nie nie zainwestuję. Przeczytam sobie e-booka, trzecia pozycja ciekawi mnie bardziej więc może w nią zainwestuję. Lubię tematykę przyjaźni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jak już tu jesteś, to zostaw coś po sobie! To motywuje. :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Devon.